Pages

hazizi & haziez kesayangan ummi & abi.. luv both of u always

Monday, July 18, 2011

Bebotok Part II

ingat lagi posting aku pasal bebotok.. mesti x ingatkan coz dah lama.. wakaka
so, ni kira kesinambungan cite pasal bebotok... aku ada bawak skit kat opis
bg kawan² rasa skit sorang.. ada yg penah makan, ada yg sebaliknya
rata² semua x kenal jenis² daun dalam bahan nak buat bebotok ni
so last 2 weeks aku sempat nak "skodeng" pokok² yg mak aku tanam kat blkg umah

click kat gambo kalo nak tgk lebih jelas ok

bawah ni pokok puding teh.. belakang pokok ni pokok hempedu bumi



daun kaduk ni +/- je dgn rupa daun sirih









atas tu semua bahan² yg memang payah nak jumpa
ni plak pokok² lain yg sempat aku snap.. 
kalau ikutkan byk lagi pic nak di ambil.. tapi anak ku hazizi sebok mengekor mana aku pergi
maklumlah abi xde.. weken w/o abi... so ngekor la keje dia

buah nangka tgh berputik.. sedapnyer.. nangka mak aku tanam mmg marvelous manis
by the way, korang jangan tanya ngape ada motor kat balik pokok tu ok.. :-)

ni plak pokok bunga kenanga, bila tengok pokok ni teringat kat arwah nenek sebelah mak
kami panggil tok ara.. garang bukan main
bunga ni mesti dia letak kat sanggul dia
pastu dia akan duduk pegang gobek sirih kat ambin tgh umah
rindu kat atok.. al-fatihah utk tok ara, tok mat, tok darus, tok maimunah, ayahandaku serta
semua yg telah meninggalkan dunia ini


ni plak pokok ulam raja.. aku ingat lagi dulu masa kecik²
arwah ayah aku jual pisang & kelapa naik lori
sambil² tu dia akan jual ulam²
so, aku akan kumpulkan ulam², pucuk ubi utk arwah ayah jual



bawah ni plak pokok kantan tgh berbunga.. mak aku pernah tanam pokok kantan yg
mana bunga dia memang cantik sgt² color nya.. merah menyerlah..
buat kerabu sedap gak nih.. sebelah pic pokok kantan plak pokok pandan & lempoyang
yg ni plak pokok bunga apa ntah.. lupa nak tanya mak aku nama pokok ni
cantikkan warna bunga ni..especially coz bunga ni warna merah.. peberet color aku.. hehhee

2 comments:

  1. dari part I ke part II, dua-dua tak merasa mak nih!

    ReplyDelete
  2. hehhee.. nak wat camne kan.. cuba keje sama2 dulu mesti sempat rasa.. ;-)

    ReplyDelete

titiplah komen anda disini