Pages

hazizi & haziez kesayangan ummi & abi.. luv both of u always

Saturday, May 14, 2011

sup ayam

hari ni hubby request nak makan mee sup utk lunch..
so, ni la cara²nya.. style aku sendiri.. hehhehe
layan..

mula² rebus ayam dlm ½ jam gitu
 sementara tgu ayam direbus, amik 1 sudu perencah sup & 1 sudu rempah kurma

blender sekali dgn sedikit halia, bawang putih & bawang merah
masukkan bahan yang diblender tadi dalam rebusan ayam
* aku selalu potong dulu halia & bawang², bukan apa bagi panjang sikit jangka hayat blender*
 masukkan pula sup bunjut, biarkan mengelak
 sementara tu, hiris bawang merah utk dijadikan bawang goreng
& daun sup sebagai penambah perisa serta hiasan sup nanti

 masukkan pula kentang yg dipotong 4, tambah air panas jika air dah kurang
masukkan pula skit je ajinomoto & garam
 serta kuib pati ayam...
pastu aku panggil le org yg dok request mee sup ni utk rasa.. hehehhe
 biarkan lagi atas dapur
sementara tu basuh mee kuning & toskan
 lepas tu panaskan kuali dgn sedikit minyak
gorengkan bawang merah yg dihiris tadi smp garing

 dah garing terus masukkan dlm sup & masukkan skit je minyak goreng bawang tadi
kemudian masukkan pula daun sup..
 waalaaa.. dah siap lunch kami utk 3 beranak
tgk la hazizi dok hirup sup.. slurppp

hajat hati nak wat sambal kicap tapi aku sorang je mkn pedas..
x berbaloi nak buat rasanya.. so, mee sup utk aku ada sos cili


since sup ayam tu aku wat byk, jadilah lauk utk wat mkn mlm
sempoi je lauk mkn mlm kami
sekeping ikan merah goreng, aku belah jadi 2.. tup² bila dah goreng dpt bentuk love plak 1 bhgn..
hehhee.. + sayur kubis goreng dgn telur..


3 comments:

  1. Terima kasih kerana memasak sup yg lazat nih tuk kami.....hazizi sampai terbungkang tertidor....

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

titiplah komen anda disini