Pages

hazizi & haziez kesayangan ummi & abi.. luv both of u always

Thursday, May 10, 2012

Sambal Bilis Tahi Minyak

tadi aku terjah blog MasterChef Shahriah.. terjah tu .. ayat x hingat
sekali terpandang resepi guna Tahi Minyak.. errkkkkk...... kedebabom
tetiba aku teringat resepi sambal tahi minyak yg mak aku buat.. 
lamanya x makan.. dulu arwah ayah aku selalu amik kelapa & pisang kat sabak bernam or Tg. Karang
kalo takat nak buat minyak kelapa senang sgt².. stok depan mata mau x senang kan
belah kelapa pas tu parut.. perah santan, reneh atas dapur lama² dpt la minyak kelapa
masa proses nak buat minyak kelapa tu korang dapat la tahi minyak.. 
tahi minyak ni selain buat tabur atas kuih kole kacang.. mak aku akan buat sambal bilis..
x nak cite byk .. jom semak resepi.. 

Bahan²
Tahi Minyak
Minyak kelapa
Ikan bilis goreng
Cili Kering *
Bawang Merah * (amik skit hiris² nipis)
Bawang Putih *
Sedikit santan pekat
Air Asam
Sedikit gula
Garam secukup rasa

* blender

Cara²
panaskan minyak, dah tu tumiskan bahan di blender sampai terbit minyak
kemudian masukkan tahi minyak, sedikit santan pekat, air asam, gula & garam
gaul rata, suaikan rasa & biarkan mendidih jap
dah tu masukkan ikan bilis goreng & bawang merah hiris
gaul rata.. sekejap je.. pas tu tutup api 
dah siap!!!

info.:  
minyak utk menumis tu kalau guna minyak masa buat tahi minyak lagi best.. baru terasa tahi minyaknya
santan pekat plak.. skit je.. x byk pun.. byk kang jadi masak lemak plak.. huhu.. dalam ¼ cawan.. 

No comments:

Post a Comment

titiplah komen anda disini