Pages

hazizi & haziez kesayangan ummi & abi.. luv both of u always

Wednesday, March 28, 2012

akhirnya kuar jugak!!!


Sirih junjung penyeri hantaran


























Abu Yazid Ahmad menjadi juara pertandingan gubahan sirih junjung sempena Ekspo Perkahwinan dan Fesyen Gerbang Cinta di PICC baru-baru ini.


SIRIH junjung wajib ada dalam hantaran pertunangan mahupun perkahwinan masyarakat Melayu kerana ia ibarat 'penghulu' segala hantaran.
Mengikut cerita orang dahulu, sirih junjung dan bahan-bahan yang digunakan membawa maksud tersirat kepada kehidupan suami isteri yang baru hendak bermula.
Penggubah bunga, Abu Yazid Ahmad, 58, berkata, sirih junjung adalah barang wajib dalam sesuatu majlis perkahwinan masyarakat Melayu yang diamalkan dari dahulu sehinggalah sekarang.
"Sirih yang disusun perlu ganjil dan menggunakan daun sirih segar sebagai bahan utamanya selain bahan lain seperti kapur, gambir dan buah pinang.
"Kesemua bahan-bahan ini akan dibalut dan disusun bersama dengan daun sirih kemudian diletakkan di atas bekas atau alas supaya ia nampak lebih kemas dan cantik.

akhirnya kuar gak picture pak jid dalam utusan.. tahniah pak jid

3 comments:

  1. Assalammualaikum
    Saya kawan kpd Pak Jid (Abu Yazid) beliau dimasukkan ke Hospital Besar Wad 18A Ting 4 katil 41 krn mengidap Tibi, kesihatan beliau amat membimbangkan. Saya harap puan dpt meluangkan masa utk melawat pak jid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.. TQ en. ahmad azrai.. sy cuba cari contact no. en. azrai tp x jmpa dlm google.. sekiranya en. azrai dpt baca msg ini, tlg contact sy guna fb sy boleh?

      Delete

titiplah komen anda disini