Pages

hazizi & haziez kesayangan ummi & abi.. luv both of u always

Monday, March 19, 2012

cucuq bantal

2 minggu lepas, mak mertua buat cucuq bantal (aku x ingat nama yg mak mertua bg)
aku tanya resepi.. OOoooo simple je.. so, soknya aku cari dalam internet resepi cakoi..
coz MIL ckp resepi cam cakoi je.. ok.. apalagi misi mencari bermula
so, aku jumpa resepi ni.. thx pada ina_lyna@myresepi

ni resepinya

Bahan² (3 - 4 org makan)
  • 400gm tepung gandum (aku guna 2 cawan coz xde penimbang main agak² je)
  • 1 cawan air
  • 1 sudu makan marjerin (cairkan)
  • 1 s/k garam
  • 3 s/b gula
  • 1 s/b susu pekat manis (aku x guna coz dah ada gula, lagipun aku ada diabetes)
  • 1 biji kuning telur (MIL amik sekali dgn putihnya, aku amik kuning) 
  • 2 s/k yis kering / mauripan (aku guna instant yis coz x jumpa mauripan)
  • ½ s/k soda bikarbonat (MIL x guna)
  • minyak untuk menggoreng
cara²
  • + semua bahan kecuali tepung, kacau rata
  • pastu dalam mangkuk asing, aku masukkan tepung & buat lubang kat tengah
  • dah tu masukkan bahan² yg dah kacau rata tadi
  • kacau rata, aku tak uli pun.. asal rata tepung tu, aku terus tutup bekas dgn kain
  • dah sejam, baru aku koyak skit² uli & goreng.. siap!!! rupanya senang je nak buat
nah ni picture yg sempat aku rakam seblm makan.. burukkan rupanya tapi as my MIL ckp.. x yah cantik² nnt masuk perut gak.. hahhaha

btw, aku goreng skit je
balance tepung aku smbg uli utk bekpes pagi semlm.. 

Oooppss kali ni picture x cantik coz guna hp je..

apa² pun aku berjaya gak buat.. 

No comments:

Post a Comment

titiplah komen anda disini