Pages

hazizi & haziez kesayangan ummi & abi.. luv both of u always

Friday, February 17, 2012

inti tembosa

semlm balik dari keje berkobar² nak buat tembosa..lepas beli bahan², aku pun mulalah siapkan intinya dulu

jom check resepi!!

Bahan²
2 biji kentang.. (size besar penumbuk aku.. penumbuk korang x tau la.. hahaha )
daging cincang (nak tukar ayam pun x kisah ikut selera korang la ye)
4 biji bawang merah (aku suka bawang jd aku letak lebih lgpn aku x guna serbuk perisa.. gantikn dgn bwg)
2 biji bawang putih
1" halia
lada sulah
daun sup
garam secukup rasa

cara² membuat


* kentang di potong kuib/dadu
* 3 biji bawang merah di potong dadu
* daun sup dihiris (lupa nak amik gambo)


















tumbuk lada sulah, bawang putih, halia & sebiji bwg merah hingga lumat



















dah siap panaskan minyak didlm kuali
tumiskan bahan tumbuk hingga wangi
masukkan sedikit daging cincang (aku beli yg dah siap je)

masukkan sedikit air, garam secukup rasa serta kentang & bawang yg dah dipotong dadu tadi

masak hingga air kering & kentang empuk.. sebelum tutup api masukkan daun sup & gaul rata

lepas tu sejukkan.. Oooppss lupa nak amik gambo inti yg dah siap..

ada masa aku masukkan ye.. coz aku masih simpan dalam peti ais lagi.. hehehehe

No comments:

Post a Comment

titiplah komen anda disini