Pages

hazizi & haziez kesayangan ummi & abi.. luv both of u always

Saturday, February 11, 2012

sambal lokan..

masa dlm perjlnan balik dari morib aku nampak ada org jual lokan
mula² aku tak berapa perasan samada tu lokan / kepah coz masa tu dalam kete
hubby pun pusing balik & tanya penjual tu
confirm lokan..bkn apa, aku teringat kat mak aku.. dia suka makan lokan

1 longgok RM 10.. aku minta hubby beli 2 longgok

ni la rupa lokan yg terjual kat tepi jalan

smp umah mak, mak cakap dah lupa cam ne nak kopek lokan selalu beli dah siap kopek.. jenuh la mak kopek.. 4 ekor je dah ½ jam mengopek.. aku cakap kita berus je mak kulitnya pastu rebus jap agak² dah tersengih kita angkat & kepok.. yes!! misi berjaya..  ½ jam dah boleh abis 2 longgok lokan.. ngeh3
minta hubby kol pak khalid & pak yazid, dua² x berangkat..

aku try lagi sekali kol pak yazid, pak yazid ckp dia otw g umah mak.. yes!

since sambal lokan ni byk gak.. packing skit utk mak minah.. sebelum balik umah aku, kami singgah dulu umah mak minah antor lokan.. nak balik mak minah plak bagi rendang daging skit coz dia tgh masak lauk utk bekal balik ke kg esok harinya

jom tengok resepi plak



bahan²
lokan
cili kering
bawang merah
bawang putih
sedikit santan pekat
air asam
garam
sedikit gula

cara²
tumis cili kering yg dah siap blender dgn bawang merah & bawang putih hingga garing / terbit minyak
kemudian masukkan lokan tadi.. biar sampai air lokan agak² kering
masukkan pula sedikit gula & garam secukup rasa
serta sedikit santan pekat & air asam.. kemudian masukkan pula bawang merah yg di belah kasar
gaul rata & biar seketika.. dah siap tutup api.. siap utk dijamah.. nyum²

nota:
penggunaan gula sebagai ganti serbuk perisa
santan pekat pula digunakan sedikit shj, dlm anggaran ½ mangkuk yg org jual taufu fa

bahan² tu agak² sendiri la yer.. aku & mak kalau masak main campak je.. xde nak bersukat².. hehehe

No comments:

Post a Comment

titiplah komen anda disini