Pages

hazizi & haziez kesayangan ummi & abi.. luv both of u always

Tuesday, April 17, 2012

nasi goreng malas

bila teringat resepi² sempoi yang aku post semlm aku teringat 1 2 lagi resepi nasi goreng malas
apsal namanya malas plak ek?? citenya gini

dulu masa aku sekolah rendah.. mak xde umah coz ikut arwah ayah ke sabak bernam / tg karang amik
stok kelapa & pisang.. btw, arwah ayah aku dulu pajak kebun org
pas tu arwah akan jual pisang & kelapa dalam lori.. arwah akan bawak lori dalam kawasan flat askar
arwah senang masuk kem askar coz dia bekas askar.. ok berbalik pada cite aku tadi
bila balik sekolah, kalau aku jemu makan nasi putih aku buat nasi goreng.. paling sempoi
nak tau apa bahan²nya.. jom check cni

nasi goreng malas 1

bahan²

nasi putih sejuk (*)
bawang merah (dihiris)
kacang panjang di potong pendek
garam secukup rasa (*)

cara² membuat

panaskan minyak, tumis bawang sampai layu & naik wangi
pas tu masukkan kacang panjang, goreng sampai agak² layu skit
dah tu masukkan nasi bergaram.. kacau rata dah siap

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

nasi goreng malas 2

bahan²

nasi putih sejuk (*)
bawang merah (dihiris)
telur (ikut kuantiti nasi)
sos cili
kicap masin
garam secukup rasa (*)

cara² membuat

panaskan minyak, tumis bawang sampai layu & naik wangi
kemudian pecahkan telur & pada masa yg sama hancurkan terus telur tu
dah agak² masak telur tu masukkan nasi sejuk bergaram, sos cili & kicap masin
kalau rata.. dah siap..

p/s: * sebelum goreng nasi ramaskan dengan garam, jadi bila masak x perlu nak ratakan garam lagi

amacam.. senang tak nak buat. nasi goreng ni.. cam ni pun dah kira sedap kat tekak aku dulu²
sekrg ni aku x tau la.. hehehe.. kalau ada yg malas x tau nak masak apa.. cuba je la resepi gila² aku ni ye
wakaka.. tapi selama aku buat dulu, xde la smp sakit perut aku makan.. hehhe


2 comments:

  1. salam hanim,
    lama akak tak berkunjung kesini..tapi bile hanim kata buat nasi goreng malas akak datang sini laa..tengok orang malas masak nasi goreng..
    akak suka nasi goreng camgini.akak pun malas gak ler kan..
    tu time malam nak makan tengok lauk dah pinish..menyelamatkan keadaan masak gini..senang ajerkan..:)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak asma.. rupanya ada org yg sudi jengah blog sy.. sy ni xde follower sgt, ingatkan xde org tgk.. hehhe.. masa dulu² senang gak kak kalo nak masak.. coz umah mak tanam mcm² w/pun umah kami kat KL.. tu yg leh buat nasi goreng malas letak kcg pjg.. petik je dari pokok.. nak² kalo yg masih muda.. ratah cam tu pun dah sedap.. sekrg ni kedai runcit pun xde kat area umah.. nak ke kedai kena kuar jauh.. nak tanam jrg plak ada di rumah.. kang ada pokok yg mati.. hehehe
      btw, akak org johor ke?

      Delete

titiplah komen anda disini